dinsdag 10 juni 2014

Van tekstschrijver tot cateraar


catering tapas hapjes
Foto door Sharon

Vorige week heb ik mijn werk als freelance tekstschrijver even neergelegd, want mijn week stond in het teken van catering. De aanvraag voor deze cateringopdracht kreeg ik nadat ik foto's van de door mij verzorgde high tea op Facebook plaatste. Enthousiast als ik ben en vooral vanwege mijn grote liefde voor koken, riep ik direct ja. Het ging om een feestje voor ongeveer vijftig mensen en mijn opdrachtgever wilde geen standaardhapjes. We bedachten daarom een flink aantal leuke originele hapjes, gebaseerd op Spaanse tapas. Ook maakte ik drie grote salades en maakte ik de kruidenboter, tomatentapenade en pestomayonaise voor op de stokbroodjes zelf.

Uiteindelijk heb ik twee dagen in de keuken gestaan. Op dag 1 maakte ik de salades en de sausjes voor op de broodjes en dag 2 stond in het teken van het maken van de daadwerkelijke hapjes. Naast twee dagen koken stond ook de rest van de week in het teken van hapjes. Ik zocht inspiratie op internet, maakte mijn eigen recepten en deed boodschappen. Moeilijkst was nog om uit te denken hoeveel je ongeveer nodig hebt. Het aantal mensen was groot, dus je wilt allesbehalve te weinig maken. Ook wil je mensen niet overladen met een enorme hoeveelheid voedsel. De juiste hoeveelheid maken is dus erg belangrijk.

De volgende salades, sausjes voor op brood en hapjes heb ik gemaakt: aardappel-eiersalade, tonijnsalade, pastasalade, kruidenboter, pestomayonaise, tomatentapenade, dadels gevuld met chorizo en omwikkeld met spek, meloen in parmaham, zalmhapjes met roomkaas en komkommer, mini carpacciotaartjes, mini tortillapuntjes, ham en courgettespiesjes, kipspiesjes en gambaspiesjes.

Foto door Sharon

Foto door Sharon

Foto door Sharon













Hoewel ik het enorm spannend vond om dit feestje culinair te verzorgen, heb ik er heel erg van genoten. In het begin twijfelde ik nog of het wel slim was dat ik ja gezegd had. Ik ben immers geen professionele kok, heb geen professionele keuken en ik had niet genoeg servies om alles te serveren. Aan de andere kant merkte ik al snel dat ik de goede keuze had gemaakt door ja te zeggen. Ik werd zo blij van deze kans en het idee dat ik dit vaker kan doen en er geld mee kan gaan verdienen geeft me oprecht blije kriebels in mijn buik.

Het culinair verzorgen van feestjes is dus zeker iets dat ik vaker wil gaan doen. Want wie zegt dat ik niet tegelijkertijd cateraar en tekstschrijver kan zijn?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten