dinsdag 22 april 2014

Goed doen voor een ander

Sinds ruim twee maanden werk ik vrijwillig als kok in een eetcafé in mijn dorp. Omdat we meer vrijwilligers nodig hebben schreef ik onderstaand artikel. Doel? Mensen inspireren eens iets voor iemand anders te doen zonder dat ze daar iets voor terug te verwachten. 

Goed doen voor anderen? Word vrijwilliger!

Goed doen voor anderen zonder daar iets voor terug te verwachten. Dat is het doel dat ik mezelf oplegde toen ik besloot vrijwilligerswerk te gaan doen. Sinds februari van dit jaar ben ik op maandagavond kok in het inloop- en eetcafé de Paraplu in Ommen. Elke maandag komt er een groep van ongeveer twintig Ommenaren eten. Vaak kook ik samen met een bezoeker van het eetcafé. Zo ontmoette ik Annie, Harrie en Taeke. Met deze drie trouwe bezoekers van het eetcafé praatte ik over het belang van vrijwilligers.

Zelf heb ik als 26-jarige freelance tekstschrijver met een warm thuis en goede gezondheid een fijn leven. Ik heb een lieve man en veel familie en vrienden om me heen waardoor ik me bijna nooit alleen voel. Helaas weet ik dat dit bij veel mensen anders is en juist omdat ik het zo goed heb, wilde ik iets doen voor de mensen die het minder goed hebben. Ik besloot vrijwilliger te worden en nam contact op met de RIBW (Regionale Instelling voor Begeleiding bij Wonen, Werken en Welzijn). Na een leuk gesprek kon ik aan de slag als kok in het inloop- en eetcafé de Paraplu in Ommen.

In het eetcafé komen elke maandag en vrijdag ongeveer twintig Ommenaren bij elkaar om een gezonde maaltijd te eten. Ook Annie, Harrie en Taeke eten elke week voor vier euro mee. Annie eet inmiddels al vier jaar in het eetcafé. Ze vertelt me dat het heel fijn is om nieuwe mensen te leren kennen: “Ik ben gescheiden en heb geen kinderen. Alleen is ook maar alleen en vooral alleen eten vind ik niet leuk. In het eetcafé vind ik het gezellig, juist omdat je samen met anderen eet.”

Harrie eet nu ongeveer twee jaar mee in het eetcafé en hij houdt ook van de gezelligheid. “Ik ben een echt groepsmens, dus het eetcafé is een goede plek voor mij”, vertelt Harrie. “Als je ouder wordt, word je steeds eenzamer. Het is steeds lastiger om nieuwe mensen te leren kennen”, vervolgt Harrie zijn verhaal. Taeke eet pas vier weken mee, maar ook hij komt steeds terug voor het contact met andere mensen. Daarnaast vertelt hij dat ook het eten altijd erg lekker is.

Belangrijke rol voor vrijwilligers

Bezoekers van het eetcafé zijn dus tevreden, maar ook heerst er onzekerheid. Nu de zorg gedecentraliseerd gaat worden naar de gemeente, moet er namelijk flink bezuinigd worden. Hierdoor is de toekomst van het eetcafé onzeker. Wel is duidelijk dat vrijwilligers een steeds grotere rol gaan spelen. Helaas zijn er op dit moment te weinig vrijwilligers om het eetcafé in de toekomst net zo succesvol als nu te kunnen laten draaien.
Ik denk dat het belangrijk is dat we meer naar anderen omkijken. Uit eigen ervaring weet ik nu hoe waardevol het is om iets voor een ander te betekenen. De hartelijkheid waarmee ik elke week wordt ontvangen in het eetcafé, de gezelligheid tijdens het koken en de dankbaarheid van de mensen na het eten maken mijn vrijwilligerswerk onbetaalbaar.

Het zou zo mooi zijn als ik meer mensen kan inspireren zich ook in te zetten voor zijn of haar naasten. Taeke sluit zich bij me aan: “De samenleving moet meer naar elkaar gaan omkijken.” Harrie ziet deze omslag al een beetje plaatsvinden. Nu vooral nog bij ouderen, maar ook de jeugd moet meer gaan denken aan anderen. “Veel jongeren denken alleen maar aan veel geld verdienen, maar dit is helemaal niet het belangrijkst”, vertelt Annie. Harrie vult haar aan: “De jeugd moet gaan omdenken.”

Alle kleine beetjes helpen
Natuurlijk, als je veertig uur per week werkt, of een groot gezin moet onderhouden, snap ik dat er niet altijd tijd is voor vrijwilligerswerk. Toch kun je al helpen door bijvoorbeeld één keer in de maand of één keer per twee weken te komen helpen in het inloop- en eetcafé. Zo kun je met een klein deel van je tijd al veel voor een ander betekenen.

Voor mij is het vooral goed om te weten dat er mensen zijn die alleen zijn en heel blij worden van een praatje, samen koken of een spelletje doen. Als je altijd maar door raast in je eigen leven en gefocust bent op alles wat ‘moet’, gaat deze groep mensen vast aan je voorbij. Ik ben blij dat ik elke maandagmiddag mijn drukke bestaan als freelancer even los kan laten en me volledig kan focussen op het bieden van fijn gezelschap en op het koken van een lekkere maaltijd voor mensen die het nodig hebben.

Het inloop- en eetcafé de Paraplu is gelegen aan Strangeweg 5 in Ommen. Wil je ook iets betekenen voor de mensen in Ommen? De RIBW zoekt vrijwilligers die willen helpen in het inloop- en eetcafé op de maandag en vrijdag in Ommen. Er is belang bij mensen die willen helpen met koken, spelletjes willen spelen, of gewoon een luisterend oor willen bieden voor de bezoekers van het eetcafé. Laat hieronder dan een reactie achter!

Woon je niet in de buurt van Ommen? Er zijn vast genoeg dingen te doen als vrijwilliger bij jou in de buurt! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten